Den digitala musikrevolutionen

Många av dagens skivbolagsjättar byggde upp sina förmögenheter genom att få folk att köpa skivor som de redan hade. När CD-skivan lanserades på bred front i början av 90-talet gavs många klassiska skivor, av artister som Joni Mitchell, Bob Dylan och Rolling Stones, ut igen. En hel del av dessa CD köptes av personer som redan ägde artisternas album på LP. 

På detta sätt tjänade skivbolagen en hel del pengar, det kan vara värt att hålla i bakhuvudet i denna historia. För mot slutet av 90-talet hände någonting. All information på en CD-skiva ligger där i form av ettor och nollor. Det här gör att informationen kan läsas av en dator med CD-läsare lika väl som av en CD-spelare. Genom att låta en dator läsa av informationen och behandla den gick det att skapa en ljudfil som var betydligt mindre till storleken, men som innehöll det mesta av det ljud som det mänskliga örat kunde uppfatta. Flera olika filformat utvecklades, och MP3 blev snabbt det mest populära.

MP3-filerna var lätta att distribuera över nätverk, och snabbt skapades speciella nätverk, inriktade på att sprida MP3:or på olika sätt. Skivbolagen fick skrämselhicka, och även en del band; däribland Metallica, som gick till angrepp mot nätverket Napster.

Vändningen

Tekniken hade i själva verket sprungit ifrån skivbolagen, som på olika sätt försökte vända trenden och komma till rätta med sjunkande skivförsäljning. Det första företag som presenterade en konstruktiv lösning var Apple, som med sin Itunes Music Store sålde MP3:or till ett lågt styckpris. Apple hade helt enkelt insett att lyssnarna inte ville betala för hela album, men kunde tänka sig att betala för sina favoritlåtar.

Att betala för musik var dock inte ett alternativ för dem som vant sig vid att ha gratis tillgång till musik. Svenska Spotify fick dock många att börja lyssna på strömmad musik med reklaminslag, som finansierade tjänsten och låg till grund för den ersättning som skivbolagen fick. De erbjöd även en betaltjänst för den som ville slippa reklamen. Ironiskt nog, eller talande om man så vill, baseras tjänsten delvis på peer to peer-teknik. Detta gör det möjligt att spara bandbredd, och användes också i fildelningsnätverken för att få nedladdningen av MP3 och andra filer att gå snabbare.